Compositore, pianista e fotografo: tre forme di espressione artistica, elencate in ordine rigorosamente alfabetico, che si riuniscono in una sola persona, ai massimi vertici qualitativi.

E sono tre Arti che in Edoardo Brotto sono inevitabilmente interconnesse fra loro: le composizioni musicali sono direttamente collegate alle immagini della natura che lui prima “percepisce” e poi cattura con il suo obiettivo fotografico. Sono fonte di ispirazione e la sua musica ne descrive i colori e le forme.

Ed infine il pianista traduce queste immagini articolandole in “suono”.

Il pianista vicentino crea le sue composizioni improvvisando direttamente alla tastiera in tempo reale, a volte nello stile di alcuni grandi autori della storia della musica (e già questa è una virtù non indifferente che presuppone in ogni caso una profonda conoscenza della materia) e molto più spesso con una vena creativa originale ed unica.

Il fatto è che le composizioni che nascono da queste “improvvisazioni” sono pagine di altissimo virtuosismo tecnico, oltreché spessore musicale, né più né meno che la musica dei compositori del passato che a volte le hanno in qualche modo ispirate.

Parlando della musica nello specifico, posso semplicemente affermare con serenità che ogni brano è caratterizzato da difficoltà musicali e tecniche trascendentali. Si tratta di musica bellissima dove le arduità non sono fini a sé stesse o ad un mero virtuosismo, ma esclusivamente funzionali alla pura struttura musicale dei contenuti e delle vere e proprie immagini, “fotografate e sviluppate” dalla sua creatività.

È, infine, musica tonale, ovvero comprensibile a tutti, ma per nulla banale: è una musica che si abbevera dei grandi classici, li metabolizza e ne ricava una luce nuova, di continuità, ma rivolta verso il futuro. Né manieristica, né irrispettosa, né tronfia o banale.

Composer, pianist and photographer (listed in strictly alphabetical order): three forms of artistic expression uniquely concentrated at the pinnacle of excellence in a single remarkable person. These three arts are inexorably interconnected in Edoardo Brotto: the musical compositions are directly linked to the images of nature that he first perceives and then captures with his photographic lens. They are a source of inspiration and his music describes their shapes and colors. And finally, the pianist translates these images into sound.

Edoardo creates his compositions by improvising directly at the keyboard in real time, sometimes applying his profound musical knowledge to work in the style of great historical composers (which in itself, is by no means a small accomplishment) but much more often with an original and unique creative vein.
The compositions that arise from these improvisations are works of both unparalleled technical virtuosity and intense musical depth; equivalent in style, beauty and complexity to the music of the historical composers who have inspired these creations.

Speaking of his music, with sincerity I can say that it is simply wonderful. Each piece is characterized by transcendental musical and technical demands. The formidable complexity is not an end in itself, nor shallow virtuosity for the sake of showmanship, but rather a necessary vehicle to convey the pure musical structure of the content and the real images, “photographed and developed” by Edoardo’s creativity.

Finally, it is tonal music, which is accessible to everyone, but it is not common: it is music with deep roots in the great classics; it metabolizes them and combines their essence into a new light of continuity, shining into the future. Neither mannerist, nor disrespectful, nor pompous or trivial.

 

VELUT LUNA CVLD298

Available:

https://www.velutluna.it/index.php?c=7a&l=ita&spc=n&id_cat=&pagina=1&id=325

http://www.hdmusicstore.it/it/home/385-landscapes.html

 

  1. Devil’s Dance (May, 2017)  10:40
  2. The Magical Wood, in the style of Ravel (October, 2017)  6:3
  3. Fantasia Quasi Sonata, in the style of Rachmaninov and Chopin (December, 2017)  17:19
  4. Prelude in C (September, 2017)  3:39
  5. Valse Scherzo, in the style of Chopin (July, 2017)  11:47
  6. Summer Rain, in the style of Ravel (January, 2018)  6:35
  7. Game Of Thrones Variations (December, 2017)  13:06

       Total Time: 69:45

 All compositions by Edoardo Brotto

 

  • Edoardo Brotto plays Steinway & Sons D274 Concert Grand, granted by Zin Padova and tuned by Adriano Zin and Edoardo Brotto
  •  88.2kHz/24bit original recording made at AreaMagister Studios, Preganziol, Italy, on January, 16 and 17, 2018, using Ribera R12 and Sennheiser MKH8020 microphones

 

During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the entire audio chain was transformerless. The signal was preserved “flat” and not passed through any processing device at any step during production. The original master was monitored and personally approved by M°Edoardo Brotto, due to the perfect match with the original natural sound of the Steinway & Sons Grandpiano played by himself during recording sessions.

 Mastering Monitor Systems

 Professional System:

  • dac:  North Star Design Supremo
  • pre amplifier: Norma SC-2 Reference
  • triamplified professional speakers: Genelec 1037c + 7070

 Top Hi-End System:

  • dac: Wadia Digital 1000
  • pre amplifier: Jeff Rowland Coherence One
  • power amplifier: Spectral DMA 90
  • speakers: Sonus Faber Extrema by Franco Serblin

 

Production: VELUT LUNA

Executive Producer: Marco Lincetto

Musical Producer: Edoardo Brotto

Recording, Mix & Mastering Engineer: Marco Lincetto

Cover Photo: Edoardo Brotto

Graphics and Layout: Francesca Brotto

 

 


Pubblica un tuo commento

Articolo successivo
Articolo precedente